Shikoku avonturen - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van melanie Gendt - WaarBenJij.nu Shikoku avonturen - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van melanie Gendt - WaarBenJij.nu

Shikoku avonturen

Blijf op de hoogte en volg melanie

23 Juli 2012 | Japan, Kōchi-shi

Wat ben ik blij dat ik in SHikoku ben!!! WauW!

Mijn reis naar shikoku was dus met 1 dag uitgesteld. Maar de volgende ochtend ben ik maar liefst om 3.45 am opgestaan om de eerste trein om 5.44 te pakken. Het is 1 uur fietsen,, plus ik moest mijn fiets dus in die fietstas pakken. Even afscheid nemen van een slaperige mansaku en daar gaan we. Na een maand te hebben gewoond in Kyoto weet ik alsnog de slechtste weg naar het station te nemen, zucht. Over zanderige paadjes die net nat waren dus echt heel slecht fietsbaar. OP het station ging ik dus mijn voorwiel eraf draaien,, weer al mijn bagage eraf,, en die fiets in de tas. Daar ging ik dan, met een rugzak,, in 1 hand mijn 2 fietstassen en in de andere mijn fiets. Zie je het al voor je? Ja zo ging het dus hahah. Mijn fiets stond een beetje in de weg in de trein maja. Ik kon mijn ogen in het begin amper openhouden,,steeds beetje ingetukt. Niet te lang want ik moest maar liefst 5 keer overstappen. Ik gebruikte seishun 18 kippu,,, daarmee kan ik voor 23 euro per dag reizen,, hoewel alleen met de locale treinen die dus langzaam gaan. Mijn totale reistijd tot Oboke in shikoku was maar liefst 9 uur. Ik kwam langst stedan als Osaka ( weer), maar ook Kobe, en Himeji ( heb het beroemde kasteel proberen te spotten maar helaas), en Okayama. In Okayama had ik 1 uur wachttijd. Ik heb serieus een doos met 6 perzikken voor 45 euro gezien. Ziek jonge. Ik heb in Okayama ook mijn nachtreinreis kunnen boeken ( moonlight nagara) vanaf kyoto terug naar Tokyo. Die trip is enorm populair,, en je kunt 1 maand van te voren om 10 Am beginnen te boeken. Nou heel toevallig was ik daar 1 maand van te voren om stipts 10 AM om te reserveren huhu. wat een timing. Vanaf Okayama is de treinreis een sprookje. Ik ging vanaf daar met de Marine liner naar het andere grote eiland in Japan, Shikoku. Over de zee dus,, door allemaal eilands. Echt schitterend!!!! In shikoku dat in een een ienimiene stoomtreintje die door de bergen ging,, door tunneltjes,, enge houten bruggetjes,, en geweldige uitzichten. In die trein zaten heel veel mannen de hele tijd foto s te nemen van de trein :S ,,,zou dat densha Otoku zijn? Zeg maar mensen die een obsessie hebben met treinen ? het leek wel zo,, ook allemaal aantekeningen aan het maken.. Misschien was het wel een beroemde trein,z ou best kunnen zo mooi dat het was. Ik had ook een lange tussenstop in Awa Ikeda. Hier heb ik superlekker gelunched in een mega schattig restaurantje. Al snel kwam ik in Oboke aan. Rond half 3 was dat. Wauw. Gewoon WauW! Oboke is een heel klein dorpje,, in een valley. je hebt er onder een rivier lopen met veel van die rapids. Het is dus een van DE rafting spots van Japan. Maar dat was niet wat ik ging doen. Ik wilde snel naar Iya, en kazurabashi om naar mijn camping te gaan. 18 km verderop. Dacht, dat doe ik wel even. Nou viel dat lekker tegen. Ik wist dat het bergachtig was,, maar die bergen waren echt heel hoog, en de weg was echt heel heel stijl. Mijn fiets ook best zwaar met die bagage. Dus ja...moest toch gebeuren. De gedachte die me bleef voortstuwen was dat ik uiteindelijjk ook naar beneden zou gaan. Halverwege de klim vond ik een gouden vonst. Net iets naar beneden was een rivier stroompje. ik snel daarheen, kleren uit en even mijn overhitte lichaam in dit ijskoude water dompelen. Hemels. Echt hemels. Daarna kon ik weer even ertegenaan. Onderweg werd ik gevraagd door 4 jonge studenten of ik mee wilde doen met een film die ze aan het maken waren. Ze hadden wat buitenlanders nodig. Ik heb eerst ingestemd... nu ben ik toch weggegaan want ik had geen zin om nog een hele dag daar te blijven om 2 uur te filmen. Halverwege de weg naar de camping,, moet ik door een tunnel van 1 km. Er was een pad voor een fiets of wandelaar ( niet dat die daar ooit komt denk ik ). Maar die was enorm smal. Plus de weg ging nog steeds omhoog. Pff dit was afzien joh. schaafde af en toe langs die gore muur,,, kreeg bergzeik over me heen. MAAR!, aan het eind ging de weg naar beneden joehoeee. Dus ik die berg afsjoeven,,, en snel naar de camping. Daar tref ik heel veel mensen aan. Australiers,, engelsen en 2 japanse gezinnen met veel kinderen. Ik zet mijn tentje op. De camping zat op een geweldig mooie plek. Maar echt,, geweldig. Tussen de bergen,, langs die rivier, die zo blauw is,,echt gaaf. En daar campeer ik dus. Ik vroeg of ik erin kon zwemmen. Nou en of! Dus daar ging ik weer,, het ijskoude water in na die zware klim! Dat is fijn jonge! Later die avond raakte in aan de praat met het vrouwtje van 1 van die 2 japanse families,, die me uitnodgde om mee te komen barbecuen. Dat wilde ik wel natuurlijk,, super honger had ik! Lekker gemarineerd biefstuk,,, groente, vanallles! Later gingen die kinderen ook nog vuurwerk afsteken. Wat een lange maar avontuurlijke dag was dat mensen. De volgende dag ging helaas iedereen weg. Daar bleef ik dan alleen over op de camping. Die dag ben ik weer een beetje wezen fietsen roor de IYA valllei,, zo heet dat daar trouwens. Niet heel toeristisch maar oh zo mooi. Begon het me toch te regenen... maar niet zomaar,, maar echt heel heel hard. Enige keer dat ik het zo hard ben zien regen was in Thailand toen in chiang mai..joost weet dat nog wel :p. Ik dacht shit,, mijn tent! Maja kon toch niks doen. dus ik maar schuilen bij soevenir zaak. Die jongen die er werkt kwam na een tijdje praatje met me maken en gaf me een zak vol met fruit :D,, pezikken! Perfect, precies waar ik zin in had! Tegen de avond toen ik terug was, wilde ik ergens gaan eten. Dus ik loop richting kazurabashi,, oja! vergeten,,, de must see plek daar is dus die brug die van lianen is gemaakt vroeger door een verwerpte clan. Ze konden die zo als ontsnap route gebruiken en afsnijden in nood. maar om te eten,, niks :S ! Alles was dicht. Behalve 1 klein stalletje die dure locale snacks verkocht. Vis op stock van de barbecue... en een andere stok met aardappen, tofu en iets raars die in miso zijn geweekt,, en ook op de barbecue. Die dingen zaten daar al dus een dag te bakken. Kreeg ze daarom ook voor een spotprijsje mee :D. Toch nog heel lekker! Rond 8/ s avonds zie ik daar ineens die jongen rondlopen van de souvenir shop op de camping.. wat doet die nou weer. Maar die kwam alleen ff praten,, en wilde me voedsel gaan brengen maar dat zou te laat zijn..ik wilde slapen want de volgende dag zat me weer een zware dag te wachten.

Dat is dus vandaag. Om 6 uur op, douchen,, alles inpakken, fiets bepakken en weer die helse berg terug naar Oboke. Afscheid genomen van camping meneer ( kon ik het goed mee vinden),, en fietsen maar. Het was nog vroeg dus nog niet heel warm. Toch was ik kletsnat eenmaal boven. Gelukkig was de weg terug beter te doen dan heen. In oboke wilde ik eerst een trein pakken tot otoyo en dan met de fiets verder. Die locale trein kwam alleen pas 2 en een half uur later . Hmm kon ik dus net zo goed fietsen. De taxi chaffeurs zeiden dat die weg goed te doen was . Hmm ok. Dus na een anpan,, een komkommer en wat ijskoffie op te hebben ga ik dan naar Otoyo, en dan eeinmaal tot eindbestemming in Kochi. De totale trip is 85 km geweest. waarvan de eerst 18 dus super heftig. Damn mensen :p! Wat een trip maar de weg van oboke tot kochi was zo ontzettend practig. De hele tijd langs die rivier, tussen de enorme bergen. Ik wilde de hele tijd in die rivier springen maar vond maar nergens een plek om erin te gaan. uiteindelijk wel en dat heb ik toen ook zeker gedaan. DIe afkoeling is op dat moment goud waard! Eenmaal dichterbij kochi ging de weg naar beneden. Voor maar liefst 6.1 km! Nou dat wat leuk zeg! 6.1 km niet trappen,, alleen af en toe afremmen uiteraard,,,echt heel fijn,, ook lekkere afkoeling. Nu zit ik dan in Kochi,, shikoku in international association op internet. Net even het kasteel hier gezien. Nu zo op naar mijn slaap plek. Poeh poeh! Nu is het echte reizen dus begonnen ;p

xxxx

  • 27 Juli 2012 - 12:42

    Fabien:

    Hoihoi! Zo te zien naak je veel mee! Wij zijn nu 2 weken in Tossa en we blijven waarschijnlijk nog een 3e week hier. Het is hier mooi en super weer. Veel plezier nog in Japan :)

    Groetjes Fabien

  • 27 Juli 2012 - 12:44

    Fabien:

    Oja, en ik zie mijn letters dus ook niet.. Maak*

  • 27 Juli 2012 - 12:54

    Antoine En Isabelle:

    Coole avonturen weer Mélanie! Blijf voorzichtig en geniet van alles om je heen.

  • 29 Juli 2012 - 22:13

    Ellen :

    Jeetje je maakt van alles weer mee ..leuk weer om te lezen! Enjoy your trip x
melanie

Actief sinds 30 Juni 2011
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 58982

Voorgaande reizen:

16 December 2015 - 14 Februari 2016

Zuid-Oost Azië omdat het kan!

04 Juni 2014 - 01 September 2014

Back in Japan, stage in Kyoto

10 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

India

18 Juni 2012 - 28 Augustus 2012

Konnichiwa, Nihon!

07 Februari 2012 - 11 Februari 2012

Me gusta Malaga!

05 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Een stukkie pikant in Thailand

31 Januari 2011 - 31 Januari 2011

The Malta Experience ;)

05 Maart 2010 - 07 Maart 2010

Diesweekend Luxemburg

31 Januari 2009 - 31 Januari 2009

Familievakantie Florida

Landen bezocht: