"Deze vakantie is nu al een succes! " - Reisverslag uit Delhi, India van melanie Gendt - WaarBenJij.nu "Deze vakantie is nu al een succes! " - Reisverslag uit Delhi, India van melanie Gendt - WaarBenJij.nu

"Deze vakantie is nu al een succes! "

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg melanie

12 Juli 2013 | India, Delhi

Namaste!

Even een kort verslagje om te laten weten dat we goed en compleet zijn aangekomen in new delhi. Onze reis begon al weer op woensdagavond met een korte vlucht naar Helsinki. We kwamen vrij laat aan, en vonden dat we best een nachtje door konden brengen op het vliegveld. Dus wij meteen zoeken, en na 30 seconden hadden we al een beschut plekje met stoelen zonder leuningen. Dikke prima. Jammer dat een mevrouw alleen zo de hele tijd dingen aan het omroepen was, en dat de zon pas om ongeveer 12 uur onder gaat en om 3 uur snachts al weer tevoorschijn komt,we zaten aan het raam. Maar we hebben ons prima vermaakt met een soort tafeltje met wieltjes waar we heel heel de terminal mee konden doorracen. Snachts kreeg ik het heel koud zonder sokken. Pascal daarentegen had bergschoenen aan die van binnen wel 40 graden waren.anyway we hadden dus weinig geslapen. Rond 8 uur pakten we de bus naar het centrum van helsinki, want we hadden tenslotte nog zeeen van tijd. Een zonnige dag, dus we gingen naar het strand, waar de wind overigens toch te koud was. Verder hebben we daar onbeperkt suchi gegeten. We zaten alleen wel het grootste deel van de dag is het verkeerde deel van helsinki. Nog nooit zo n karakterloze stad gezienm damn. Het centrum is trouwens ook niet heel spectaculair. Maar toch mooi om er is te zijn geweest. We waren ruim op tijd weer terug op het vliegveld, waar bij de gate al allemaal vrouwen in sari' s rondliepen. Nu kwam het toch echt dichtbij! Hongerig en heel erg moe gingen we het vliegtuig in. Na een uur kregen we onze maaltijd, en helaas blijft er dan nog maar weinig tijd over om te slapen. Binnen 6 uur waren we al op delhi! Daar hebben we een migration papier ofzo moeten invullen dat uren duurde, geld opgenomen, dat ook niet zo makkelijk ging. Een metrokaartje kopen lukte niet, we hadden maar alleen briefjes van 500 rupee en dat apparaat accepteerd alleen 100 tjes. Gingen een fles water kopen, wilde die vent die 500 ook niet accepteren! Ja poep zeg. Tis maar 7 euro hoor. Na even doorzeuren is het toch gelukt, al keek meneer niet blij. Toen konden we meteen een metrokaartje kopen en een lege metro in. Superchil was dat. Dat chille was meteen afgelopen toen we metrostation uitliepen. Hetzelfde al toenik voor het eerst thailand in kwam. Een zeer aparte hittegolf die over je heen komt. Meteen kleddernat, al helemaal met al die bagage die tegen je lichaam aan hobbelt. Maar nu, er staan serieus nergens bordjes of iets aangegeven, dat aangeeft waar je bent, wat er dichtbij is of waar je heenmoet. Alleen een hele meute taxi en riksha mannentjes die je roepen, achterna lopen en bijna omver rijden. Mijn gpsje was de uitkomst, we zaten tegenover het new delhi treinstation. Helaas zat daar een enorm drukke weg tussen. Riksha s, taxi, koeien, honden, mensen, bussen, het liep er allemaal door elkaar. Het enige dat een soort van structuur in dat verkeer geeft zijn de harde toeters die aan een stuk door tetteren. Eenmaal overgestoken zegt iedereen je " hello, can i help you, of taxi of riskha?" die konden we allemaal nog goed negeren. In het treinstation waren we een beetje de raad kwijt, we moeten aan de andere kant komen, maar hoe? We hadden de trap moeten nemen, maar helaas hadden we bedacht dat het betre was om duizend kilometer om het hele trein station te lopen. Was een sfeervolle wandeling, langs mensen die aan het doodgaan waren op de grond tussen afval, heel veel vliegen, zwerfhonden, mensen die je natuurlijk met de taxi weg willen brengen, een zwerfvrouw die je tieten betast, mannen die zeggen dat je mooie schoenen hebt ( pascal zn schoenen zijn oud en verslten ) etc. Ik heb ook geleerd nooit op een vriendelijk ' namaste' in te gaan. Je komt niet van die gozer af. Mijn gps wees ons mooi de weg, totdat we in de smalle steegjes terechtkwamen, waar mijn sateliet signaal natuurlijk uitviel. Ojee ojee. Ook in die smalle steegjes heb je het dkke verkeer, mensen die je hallo zeggen, zwerfhonden, koeien, en natuurlijk slecht wegdek met waterplassen en heel veel afval. Al snel dacht ik, shit we komen nooit bij ons hotel. Ook niemand , maar echt niemand die je het hier kan vragen. Ze sturen je toch de verkeerde kant op, naar een hotel van hun vriendjes. Daar zitten we dan met onze backbacks , in de hitte, en heel moe. De eerste de beste westerse meid aangesproken, die ons mooi naar de main bazaar leidde. Vanaf daar had ik weer bereik en kon ik het hotel vinden. Het is echt chaos hier, maar ons hotel is chill, met airco en een dikke ventilator. Dat was wel even lekker afkoelen meteen, eindelijk lekker koud douchen. Na een paar uur slapen besloten we toch nog iets te doen vandaag. Ons plan: naar het toeristen reservation office in het treinstation gaa, trein boeken naar jaipur de volgende dag, en nog een highlight van delhi bezoeken. Nou dat kwam er dus mooi niet van. Eenmaal bij het treinstation, ligt het niet voor de hand waar de ingang is. Door de enorme chaos heb je ook niet veel zin om uitgebreid te zoeken, dat zien al die mannetjes meteen. We liepen een beetje auto s en mensen achterna, die door zo n ingang liepen, waar wat mensen de eacht hielden, iets met safety delhi station. Fair enough. Een van die mannen komt meteen naar ons toe, vraagt waar we heen moeten. Deze meneer lijkt van hier dus weet ie het vast wel. Maar nee,mdeze man zegt resoluut dat we hier niet het station op kunnen, alleen voor mensen met kaartje, en natuurlijk weet hij een tour bureau waar we tickets kunnen boeken. Ik had gelezen, vertrouw niemand, het touristen bureau is IN het station. Maar nee deze meneer hield vol, pakste mijn lonely planet af, omcirkelde waar we heen moesten en had binnen no time een taxi geregeld. Zoo vervelend, kei hard oplichten, en zeggen dat ik hem disrespectvol behandel terwijl hij wel respect voor mij heeft. Gelukkig dacht pascal het zelfde en liepen we op een gegeven moment weg, hij bleef ons achterna lopen, schreeuwen, crazy people noemen, jajaj rotvent. Dan lopen we maar weer om het station heen, maar nu de andere kant op. Uiteindelijk kwamen we aan op het centrale punt in delhi, connaught place. Een rotonde waar je u tegen zegt. Zo groot als wageningen ongeveer. Hier zou ook dat bureau zijn waar die rotvent het over had. Geen zin in gedoe, besloten we dat bureau maar op te zoeken, anderhalf uur later nog niet gevonden. Die dag hadden we nog niks gegeten, en al dat straatvoedsel ziet er echt niet goed uit,,, we pakken dan toch onze eerste ricksha die zonder gedoe ons aan de gode kant van het treinstation afzet. Ging toch best soepel. In het station vonden we het veilige toeristen bureau, helaas hadden we ons paspoort niet bij en konden we niet boeken. Nou wet weten in ieder gevaal waar het is en waar de ingang van dat giganstische station is. Weer helemaal bezweet besluiten we weer naar hotel te gaan en te chillen. Het gaat enorm hard regenen en heel onze straat zit onder water als we eenmaal willen gaan eten. Gelukkig zijn er kinderen die deze overstroming kunnen waarderen en lekker gaan spelen in het smerige water. Papa was hier niet blij meer want hij ging de kinderen met een hamer achterna. Met wat omwegen zijnnwe er gekomen. En nu weer op ons hotel. Morgen staat we vroeg op om alsnog iets moois van delhi te zijn, want delhi heft natuurlijk veel meer te bieden dan dat we nu heben gezien. Nou slaap lekker !

Melanie en Pascal

• 12 Juli 2013 - 19:13

Till:

Hallo, lieve vrienden, wat een verhalen weer, best eng vind ik, gelukkig dat Pascal erbij is, weer een kleine geruststelling voor je vader en moeder. Ben ook benieuwd naar hun verhalen. Voor jullie nog veel mooie avonturen en let vooral op, jullie zijn inderdaad goed voorbereid. Groetjes Till

• 12 Juli 2013 - 22:34

Dimphy:

Oooh Melanie, op deze manier beleef ik de cultuurshock al wel een beetje met je mee. Straks lekker wegvluchten uit Delhi en 't wat "rustigere" India bezoeken om daarna als je gewend bent alsnog Delhi goed te bekijken. Komt helemaal goed. Jullie krijgen 't naar je zin! xxx

• 12 Juli 2013 - 23:40

Desiree:

Hoi Mellie en Pascal, nog gauw even jullie verslag gelezen.. over een paar uurtjes gaan wij richting Schiphol. Ik moest weer lachen om jouw verhaaltje, zie je al 'vechten' met die soms gekke "'kleverige ' Indiers. En goed dat je je zo assertief opstelt en goed weet waar je niet/wel op in moet gaan en je eigen plan trekt. Meteen Delhi, chaos, riksha's, mensen maar ook koeien ja op straat, getoeter, meteen ingewijd in India! Goede reis verder, namaste, liefs van Desiree, J en M.

• 13 Juli 2013 - 21:19

Antoine Isabelle Fabien:

Oeff...ook welkom in Indië! Even bijkomen van deze 1e indruk. Het gaat wellicht goed komen, en zeker na deze heftige beproeving. Blijf altijd goed op je hoede, zeker daar. Veel plezier verder. Wij zijn inmiddels gesettled in Malinska, waar het ook weer fantastisch is.

• 14 Juli 2013 - 11:58

Moeders Odylle:

hoi Pascal en Melanie : zeker een goede indruk gekregen van het leven daar.pff,Jullie hebben in de korte dagen al een hoop meegemaakt.Mooi verslag.Ben idd altijd op jullie hoede en vertrouw niemand.Let goed op elkaar,en weet zeker dat jullie nog hele mooie dagen te wachten staan.Veel plezier! Gr: Odylle

• 14 Juli 2013 - 13:48

Ellen En Eddy:

Hoi Melanie en Pascal,

Heftig hoor! Zou niks voor mij zijn . Je schrijft het weer fantastisch. Zit helemaal in jullie verhaal!
    Veel plezier verder en wachten op het volgend verslag!
    Liefs ons .

Tags: Cultuurshock